آرتروپلاستی زانو

مفصل زانو

مفصل زانو یکی از قوی‌ترین و مهم‌ترین مفصل‌های بدن انسان است که به وسیله یک کپسول مفصلی، غشاء سینوویال (حاوی مایع سینوویال) و رباط‌ها احاطه می‌شود و از اتصال 3 استخوان ران، درشت‌نی و کشکک تشکیل شده است. بخش اتصال دهنده‌ استخوان‌ها از جنس غضروف است. این ماده شرایطی را برای استخوان‌ها فراهم می‌کند که به‌راحتی و بدون هیچ سایشی بر روی هم بلغزند. حرکت مفصل زانو جهت انجام فعالیت‌های روزانه از جمله پیاده‌روی، دویدن، نشستن و ایستادن ضروری است. knee

آرتروپلاستی زانو

آرتروپلاستی عبارت از ترمیم و بازسازی مفصل است. این روش درمانی به بازسازی مفصل آسیب‌دیده با استفاده از پروتز می‌پردازد. وقتی غضروف مفصلی به هر علتی تخریب می‌شود، حرکت مفصل دردناک‌تر شده و مفصل دچار خشکی و محدودیت حرکتی می‌شود. در این وضعیت می‌توان با عمل جراحی تعویض مفصل و به‌کارگیری پروتز مصنوعی، حرکات مفصل زانو را بهبود بخشید و درد را کاهش داد. حتی اگر زانو تحت فشار زیادی باشد و مراقبت درستی انجام نگیرد، برای بسیاری از بیماران، مفصل مصنوعی حداقل 15 تا 20 سال عمر می‌کند. بیشتر از 90 درصد از کسانی که جراحی تعویض مفصل زانو انجام می‌دهند، کاهش چشمگیری در درد زانو و بهبود قابل‌توجهی را در توانایی برای انجام کارهای روزمره تجربه می‌کنند.

• علل انجام آرتروپلاستی
    • آرتروز: آرتروز یک نوع ورم مفصلی ناشی از سایش طبیعی و پارگی مفصل زانو است که معمولاً در سنین بالا ایجاد شده و وسعت می‌یابد. تعداد زیادی از افراد مبتلا به آرتروز بیش از 50 سال سن دارند، اگر چه افراد با سن پایین‌تر هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. آرتروز زانو با تخریب غضروف مفصلی ناشی از التهاب، شروع شده و در نهایت موجب از بین رفتن کامل غضروف و خراب شدن استخوان می‌گردد.
    • آرتریت روماتوئید: آرتریت روماتوئید یا آرتریت‌های التهابی زمانی رخ می‌دهد که غشای اطراف مفصل زانو ملتهب می‌گردد. این التهاب مزمن موجب ساییدگی و نهایتاً از بین رفتن غضروف زانو می‌شود.
    • التهاب مفصلی غیر روماتیسمی: یکی دیگر از علل تعویض مفصل زانو، ورم مفصلی است که آسیب شدیدی به بافت زانو وارد می‌کند و موجب تخریب در مفصل زانو و پارگی رباط می‌شود. بهترین گزینه برای درمان این شرایط، انجام عمل جراحی است.
  • علائم بیماری
    • سفتی در سطح زانو
    • زانو درد مداوم
    • تورم و التهاب در سطح زانو
    • قوس قابل توجه در داخل و یا خارج سطح زانو
    • عدم توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه
  • روش‌های تشخیص
    • گرفتن شرح حال از بیمار: جراح ارتوپد اطلاعات مربوط به سلامت عمومی، شدت درد زانو و میزان توانایی در انجام فعالیت‌های بیمار را دریافت می‌کند.
    • معاینه‌ فیزیکی: این نوع معاینه، میزان حرکت زانو، قدرت، ثبات و هم ترازی کلی پا را ارزیابی می‌کند.
    • تصویربرداری رادیولوژی: شامل عکس‌هایی است که میزان آسیب وارده به غضروف مفصلی و تغییر شکل سطح زانو را تعیین می‌کند.
    • سایر آزمایش‌ها: آزمایش خون و عکسبرداری MRI که میزان نرمی استخوان و بافت زانو را تعیین می‌کند.
  • آماده‌سازی منزل قبل از عمل جراحی
    • قرار دادن میله یا نرده امن در حمام