تومورهای نسج نرم

تومورهای لگن

تومورهای لگن در استخوان لگن و یا سایر نقاط تشکیل دهنده لگن از جمله مغز استخوان، غضروف و یا بافت نرم تشکیل می‌شوند. تومورهای سرطانی استخوان لگن را تومورهای سرطانی اولیه می‌نامند. شایع‌ترین نوع سرطان‌های لگن عبارتند از میلوم متعدد، سرطان خون، استئوسارکوما، کندروسارکوما، سارکوم یووینگ و سارکومای بافت نرم که میلوم متعدد و سرطان خون در مغز استخوان تشکیل می‌شوند.

تومور نسج نرم (Soft Tissue Sarcoma)

سارکوم بافت نرم، تومور سرطانی بدخیم است که در بافت‌های نرم بدن تشکیل می‌شود. تومور بافت نرم، سایر اعضای بدن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد که این بافت شامل عضلات، عروق خونی، اعصاب، تاندون‌ها و پوشش مفاصل (بافت‌های سینوویال) است. سارکوم بافت نرم شایع نیست اما در صورت تشخیص، به دلیل تأثیری که بر سایر بافت‌های بدن خواهد داشت بایستی جهت درمان آن اقدام گردد.

علائم تومور نسج نرم

شایع‌ترین علامت تومور نسج نرم در ناحیه لگن، درد است به طوری‌که درد شدید در این ناحیه موجب اختلال خواب می‌گردد. سایر نشانه‌های تومور نسج نرم لگن شامل تب و لرز، تعریق شبانه، خستگی، احساس ناخوشی، تورم، محدودیت در حرکت، زخم و تاول‌های پوستی هستند.

روش‌های تشخیص تومور نسج نرم

1. تشخیص اندازه و میزان رشد تومور در سایر نقاط بدن توسط آزمایش و تصویربرداری.
  2. تشخیص اندازه و عمق تومور توسط ام‌آرآی (MRI).
  3. تشخیص میزان رشد تومور در استخوان توسط سی‌تی‌اسکن (CT Scan).
  4. تعیین میزان اثربخشی داروها و روش‌های درمانی در حذف تومور توسط پت اسکن (PET Scan).
  5. تشخیص اندازه و عمق توده توسط رادیوگرافی.

درمان تومور نسج نرم

جراحی رایج‌ترین روش درمان تومورهای سرطانی (سارکوم) است. قبل و یا بعد از جراحی، دیگر روش‌های درمانی از جمله پرتودرمانی و یا شیمی‌درمانی با هدف کاهش خطر بازگشت سرطان، کاهش حجم سارکوم، از بین بردن درد و یا دیگر علائم انجام می‌گیرد.